فخیم‌زاده: سانسور باعث شد ژانر پلیسی خفه شود

مجموعه: خانواده
به این مطلب امتیاز دهید

 

  • فخیم‌زاده: سانسور باعث شد ژانر پلیسی خفه شود
  •  

    فخیم‌زاده: سانسور باعث شد ژانر پلیسی خفه شود

    خانواده ایرانی –میزگرد بررسی سینمای پلیسی- جنایی جمعه شب دهم دی ماه در برنامه سینمایی «هفت» با حضور مهدی فخیم‌زاده برگزار شد.

    فخیم‌زاده در ابتدای این بحث گفت: «من در ابتدای انقلاب «میراث من جنون»
    را در سینمای جنایی ساختم. آن زمان هنوز آقابالاسری نبود که بگوید برای
    ساخت مجوز بگیر. در ابتدای انقلاب ژانری به اسم ساواکی‌کشی درست شده بود من
    فکر نمی‌کردم اینها از جنس ژانرهایی باشد که منطبق بر مشی انقلاب باشد،
    لذا من هم به تهیه کنندگی خودم سراغ این ژانر رفتم. بعد از آن سینما دچار
    یکسری خط مشی ها، امتحان و خطا و آزمون هایی شد که گاها ساخت این نوع فیلم
    ها را نهی می‌کردند.»

    این کارگردان سینما و تلویزیون  افزود: «وقتی «ولایت عشق» را تمام کردم،
    آقای قالیباف آن زمان فرمانده نیروی انتظامی بود به سراغ من آمد و گفت
    می‌خواهم کاری درباره پلیس بسازی. گمان کردم به دنبال یک فیلم تبلیغاتی
    باشند. گفتند نه فیلم تبلیغاتی نمی‌خواهیم، امروز مردم در جامعه ما را به
    چشم همان آژان ها می بینند درصورتی که ما به دنبال طراحی یک پلیس مدرن
    هستیم و آن زمان تازه 110 راه اندازی شده بود. با شناختی که به این فضا
    پیدا کردم، سریال «خواب و بیدار» را ساختم.»

    او ادامه داد: «دوستان نیروی انتظامی هم مشاوره هایی درخصوص این کار
    می‌دادند، اما به هیچ وجه دخالتی در خط داستان و قصه نمی‌کردند. پس از این
    فیلم دو فیلم دیگر در این ژانر ساختم که ساخت آنها هیچ ارتباطی با نیروی
    انتظامی نداشت. اما هیچ کدام موفقیت «خواب و بیدار» را نیافت. آن زمان آقای
    قالیباف با این کار قصد داشت ساخت فیلم هایی در این ژانر را ترویج کند و
    این اتفاق افتاد. اما به مرور مخصوصا از زمانی که «ناجی هنر» شکل گرفت،
    عملا ترمزی شد برای تولید این جنس فیلم ها. چون اساسا به دنبال یک فیلم
    پروپاگاندا در جهت سیاست های بروکراتیک نیروی انتظامی و شکل گیری یک شخصیت
    کلیشه ای رفتند.»

    فخیم‌زاده تاکید کرد: «این سانسورها و محدودیت‌ها در ناجی هنر و درباره
    تلویزیون سپس هنگام پخش از تلویزیون کار را سخت کرد. این نگاه از ژانر
    پلیسی که باید بازتاب دهنده بخش نامه های ما باشد و ما را منزه و مقدس از
    هر گناهی نشان دهد، سبب شد که اساسا در ایران برخلاف دنیا ژانر پلیسی جانی
    نگیرد و رونق نیابد.»

    فخیم‌زاده: سانسور باعث شد ژانر پلیسی خفه شود

    فخیم زاده در ادامه صحبت‌هایش تصریح کرد: «هرجایی که دولت به این کار
    وارد و متصدی می شود، با اولین اعتراض و انتقادی که می‌شود برخورد سانسوری
    می‌کند. «ناجی هنر» در زمان آقای قالیباف با این نیت شکل گرفت که زیرساخت
    ها و تجهیزات گران قیمتی که بخش خصوصی توان تهیه اش را ندارد، این بخش
    تامین کند و سبب تسهیل کار تولید این جنس فیلم‌ها شود. اما به مرور این
    تصدی بیشتر شد. درباره فیلم «خواب و بیدار» با وجود اینکه از طرف آقای
    قالیباف به من اختیار تام داده شد و همه جور پشت من بود، اما نیروهای
    زیردست به شدت کارشکنی می‌کردند. آقای قالیباف یک فیلم را حمایت کرد، اما
    این روند ادامه نیافت. «خواب و بیدار» حاصل یک اعتماد بود و باید در باقی
    موارد نیز این اعتماد صورت گیرد. اگر فیلم پلیسی ای ساخته شود که در آن یک
    پلیس خطاکار نشان داده شود، ایراد نیست.»

    او گفتت: «در فیلم پلیسی تا شخصیت منفی خوبی دست نیابی، درام شکل نمی
    گیرد. هرچقدر شخصیت ها بهتر باشد برای مخاطب باورپذیرتر می شود. «خواب و
    بیدار» صحنه های اکشن محدودی دارد اما شخصیت ناتاشا، شخصیت جذاب تر و
    خطرناک تری بود. صحنه های اکشن نیز مانند خود فیلم، نیاز به طراحی و دکوپاژ
    دارند و نمی توان تصور کرد دو نفر به جان هم می اندازی و شما تصویر می
    گیری. در این صورت نه تنها خطرناک است بلکه غیرواقعی درمی آید. اما با
    دکوپاژ دقیق صحنه های اکشن شما از شش جهت یک درگیری را می گیرید تا بهم کات
    بزنید و تصویر کاملا واقعی جلوه کند. مسئله تهیه صحنه های اکشن نیز در
    سینمای ایران از مشکلات فیلم های جنایی است.»

    گفتگو با ارشا اقدسی و علیرضا فتحی دربراه بدلکاری در سینمای ایران قسمت دیگری از برنامه «هفت» شب گذشته بود.
    علیرضا
    فتحی، رئیس انجمن بدلکاران خانه سنیما در ابتدای صحبت‌خایش گفت: «بدلکاری
    یعنی کسی آموزش دوره های تخصصی ببیند و به جایی برسد که افراد عادی از پس
    آن برنیاید و این فرد بتواند رفتارهای خارق العاده را بدون کمترین آسیب
    اجرا کند.»

     

    فخیم‌زاده: سانسور باعث شد ژانر پلیسی خفه شود

    ارشا اقدسی، طراح بدلکاری نیز تصریح کرد: «بدلکاری یا کاسکادور درواقع
    افرادی بودند که در سیرک کار می کردند و توانایی انجام برخی رفتارهای خاص
    را داشتند. رفته رفته برای اجرای برخی عملیات خاص در سینما به این افراد
    نیاز شد و به این درک رسیدند که متن هایی را بنویسند که توانایی این افراد
    ویژه برای اجرای آنها باشد. در حالی که در ایران هنوز نویسندگان ما عادت
    نکردند در هنگام نوشتن به خلق صحنه های خاص بر مبنای توانمندی این افراد
    فکر کنند.»

    فتحی در ادامه افزود: «خود دست اندرکاران سینمای ما متاسفانه هنوز
    بدلکار را به معنای واقعی کلمه نمی شناسند. کارگردان برایش اهمیت ندارد که
    کار بدلکار تخصصی است و گاها از یک آبدارچی به عنوان بدلکار استفاده می
    کنند. یا مدیرتولید یک کار برای پرش از یک ارتفاع خودش این کار را کرده و
    موجب آسیب دیدگی او شده است. این نشان دهنده این است که جایگاه بدلکاری
    امروز در سینمای ایران مغفول است.»

    اقدسی با شاره به توانمندی‌های بازیگران که به مرور از دست داده شده اند
    افزود: «پیمان معادی، میلاد کی مرام، شهرام حقیقت‌دوست و امین حیایی از
    جمله معدود بازیگران ایرانی هستند که این توانمندی و آمادگی جسمانی را
    دارند. پیمان معادی در سرالگ «ماه تی تی» فوق‌العاده ظاهر شد.»

    این بدلکار همچنین اظهار داشت: «آروزی من این است یک روز در ایران
    بدلکاری آکادمیک شود و جز رشته های دانشگاهی قرار گیرد. تنها راه تشویق و
    رقابت این است که بدلکاری نیز وارد جشنواره شود و سیمرغ بگیرد. ما متاسفانه
    رفتیم و صحبت کردیم و نهایتا آقای علیرضا رضاداد به ما گفتند: بدلکاری
    اصلا هنر نیست! تقاضای اولیه ما این بود که برای تماشای 8 فیلم خود در
    جشنواره کارت داشته باشیم که گفتند اگر دوست دارید فیلم ببینید بروید در
    سینما و فیلم تان را ببینید.»

    او در پایان افزود: «من از شاگردان پیمان ابدی بودم. اما این فرصت را
    بیشتر نداشتم تا از او بیاموزم. اما به نظرم ایشان درگیر تعارفات سینمایی
    ایران شدند و جانشان را از دست دادند. اتفاق آن روز مجموعه ای از اتفاقات
    بد و وحشتناک بود که منجر به یک حادثه ناگوار شد.»

    http://khanevadeirani.ir/fa/news/65151/فخیم‌زاده-سانسور-باعث-شد-ژانر-پلیسی-خفه-شود

    کلمات کلیدی : آن اجرا اصلا افرادی امروز انتظامی ایران این باشند بد بدلکار بدلکاری بیدار» بیشتر تامین تصدی تلویزیون جشنواره جمله خطرناک دارند دکوپاژ را رقابت زیردست ساخت سینما سینمای عملا فکر فیلم قالیباف لذا موارد موجب می‌خواهم می‌دادند، می‌کند نکردند نگیرد نیاز ها هر هستیم وارد ویژه پروپاگاندا پلیس پلیسی پیدا چشم کار کلیشه کنند گیرد گیری یعنی یکسری (, ) )خانواده )میزگرد , «آروزی «این «بدلکاری «خواب «خود «در «دوستان «ماه «من «میراث «ناجی «هرجایی «هفت» «وقتی «ولایت «پیمان آبدارچی آزمون آسیب آقابالاسری آقای آقای آمادگی آمد آموزش آن آنها آژان آکادمیک آید ابتدای ابدی اتفاق اتفاقات اجرای اختیار ادامه ارتباطی ارتفاع ارشا از اساسا است است» استفاده اسم اش اظهار اعتراض اعتماد افتاد افراد افزود اقدسی اقدسی، العاده اما امتحان امروز امین انتظامی انتقادی انجام انجمن اند اندازی اندرکاران انقلاب اهمیت او اولین اولیه اکشن اگر ای ایراد ایران ایرانی ایشان این اینها اینکه با بازتاب بازیگران باشد باشد، باشیم باقی باورپذیرتر باید ببیند ببینید ببینید» بتواند بحث بخش بدلکار بدلکاران بدلکاری بدون بر برای برایش برخلاف برخورد برخی بررسی برسد برنامه برنیاید بروکراتیک بروید برگزار بزنید بسازی بعد بلکه بنویسند به بهتر بهم بود بود، بودم بودند بگوید بگیر بگیرد بیاموزم بیدار» بیشتر بینند تا تازه تام تان تاکید تبلیغاتی تجهیزات تخصصی تر ترمزی ترویج تری تسهیل تشویق تصریح تصور تصویر تعارفات تقاضای تلویزیون تماشای تمام تنها تهیه توان توانایی توانمندی توانمندی‌های تولید تی تی» جامعه جان جانشان جانی جایگاه جایی جذاب جز جسمانی جشنواره جلوه جمعه جنایی جنس جنون» جهت جور حادثه حاصل حالی حضور حقیقت‌دوست حمایت حیایی خارق خاص خانه خصوصی خط خطا خطاکار خطرناک خلق خوبی خود خودش خودم داد دادند داده دارد دارند دارید داستان داشت داشتند داشته دانشگاهی دخالتی در درام درباره دربراه درخصوص درست درصورتی درمی درواقع درک درگیر درگیری دست دقیق دنبال دنیا دهد، دهم دهنده دو دوره دوست دولت دچار دکوپاژ دی دیدگی دیگر دیگری رئیس را راه رسیدند رشته رضاداد رفتارهای رفتم رفتند» رفته رفتیم روز روند رونق زاده زمان زمانی زیرساخت ساخت ساختم ساختم» ساخته سانسورها سانسوری ساواکی‌کشی سبب سخت سراغ سرالگ سریال سنیما سپس سیاست سیرک سیمرغ سینما سینمای سینمایی شاره شاگردان شب شخصیت شد شد» شد» شدت شدند شده شش شما شناختی شناسند شهرام شود شود، شکل صحبت صحبت‌خایش صحبت‌هایش صحنه صورت طراح طراحی طرف ظاهر عادت عادی عشق» علیرضا علیرضا عملیات عنوان غیرواقعی فتحی فتحی، فخیم فخیم‌زاده فخیم‌زادهسانسورباعثشدژانرپلیسیخفهشودفخیم‌زادهسانسورباعثشدژانرپلیسیخفهشود فرد فرصت فرمانده فضا فوق‌العاده فکر فیلم فیلم، فیلم‌ها قالیباف قرار قسمت قصد قصه قیمتی ما مانند ماه مبنای متاسفانه متاسفانه متصدی متن مجموعه مجوز محدودی محدودیت‌ها مخاطب مخصوصا مدرن مدیرتولید مرام، مردم مرور مسئله مشاوره مشکلات مشی معادی معادی، معدود معنای مغفول مقدس من من منجر منزه منطبق منفی مهدی موفقیت می میلاد می‌شود می‌کردند می‌کردند» ناتاشا، ناجی نامه ناگوار نبود ندارد ندارد، نداشت نداشتم نشان نظرم نفر نمی نمی‌خواهیم، نمی‌کردم نمی‌کردند نه نهایتا نهی نوشتن نوع نویسندگان نگاه نیابد» نیابی، نیاز نیافت نیت نیروهای نیروی نیز نیست نیست» ها ها، های هایی هرچقدر هستند هم همان همه همچنین هنر هنر» هنوز هنگام هیچ و وارد واقعی وجه وجود وحشتناک پایان پخش پرش پس پشت پلیس پلیسی پیمان چون ژانر ژانرهایی ژانری کات کار کارت کارشکنی کارگردان کاری کاسکادور کاملا کدام کرد کرد، کردم کردم، کردم، کردند کرده کردیم کسی کلمه کمترین کند کند» کنند» کنندگی که کی گاها گذشته گران گرفت گرفت، گفت گفتت گفتند گفتگو گمان گناهی گیرد گیری گیرید یا یک

     

    

    بازار خودرو

    هواشناسی اندروید

    مجله اینترنتی

    عکس های خنده دار

    دانلود فیلم آبنبات چوبی

  • خانواده
  •  

    در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :