آقای مصباح‌یزدی! قانون اساسی را قبول دارید یا نه؟

مجموعه: خانواده
به این مطلب امتیاز دهید

 

  • آقای مصباح‌یزدی! قانون اساسی را قبول دارید یا نه؟
  •  

    خانواده ایرانی –«هیچ روایتی نداریم که بگوید اطاعت از کسی که  با رأی اکثریت مردم سرکار
    آمده واجب است. تنها در صورتی که ولی فقیه فردی را منصوب کند، اطاعتش واجب
    می شود.» این تازه ترین سخن آیت الله مصباح یزدی است که در عین حال
    تازه نیست چرا که طی 20 سال اخیر بارها و به زبان های مختلف از جانبِ جنابِ
    ایشان شنیده ایم.

    البته این گزاره که «روایتی درباره لزوم اطاعت از
    واجد رأی اکثریت نداریم» نادرست نیست. اما مگر صحبت از «اطاعت» است که
    بگوییم روایت داریم یا نداریم؟

    در دنیای مدرن از «قانون» تبعیت می
    شود و انتخاب رییس جمهوری یک مکانیسم برای اداره ساختار سیاسی و حکومت است.
    بنابراین هم رییس جمهوری و هم مردم از قانون تبعیت می کنند.
     
    از جانب دیگر می‌توان از آقای مصباح پرسید: آیا درباره تهیه و تصویب قوانین عادی در مجلس شورای اسلامی روایت داریم؟

     نام
    مجلس، «شورای اسلامی» است اما رای نماینده یهودی یا نماینده زن با رای
    نماینده روحانی و غیر روحانی برابر است. آیا در این باره روایت داریم؟
    معلوم است که نداریم زیرا همه این امور مربوط به دنیای مدرن است و آقای
    مصباح با نگاه پیشامدرن این نظر را مطرح می کند.

    اگر قرار بر نگاه
    آقای مصباح باشد در کدام روایت «جمهوریت» داریم؟ در کدام روایت «قانون
    اساسی» داریم؟ اما رهبر فقید انقلاب هم خود « جمهوری اسلامی» و هم « قانون
    اساسی» را به رأی مردم گذاشتند.

    در کدام روایت «رفراندوم» یا «همه
    پرسی» به رسمیت شناخته شده است؟ در حالی که هم برای قانون اساسی 1358 و هم
    قانون اساسی بازنگری شده در سال 1368 همه پرسی برگزار شد و مراجع تقلید نیز
    شرکت کردند.

    اگر هم برخی مانند مرحوم آیت الله سید کاظم
    شریعتمداری در سال 1358 یا مرحوم آیت الله حسینعلی منتظری در سال 1368 شرکت
    نکردند به خاطر آن نبود که با اصل رفراندوم یا همه پرسی مشکل داشتند و غیر
    شرعی می دانستند که به خاطر اصول خاص و مشخصی بود. 

    این در حالی
    است که در سال 1341 مرحوم آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی در نامه مفصل خود
    به شاه به او یادآوری می کند که رفراندوم را شرعی نمی داند و مانند دوران
    دکتر مصدق با اصل موضوع مشکل دارند.

    آیا آقای مصباح درسال 1358 یا سال 1368 نیز گفت: « در روایت نداریم که می توان موضوعی را به آرای عمومی گذاشت»؟

    بله،
    در روایت نداریم که بگوید اطاعت از کسی که با رأی اکثریت آمده واجب است
    اما در قانون اساسی مکانیسم رای اکثریت به رسمیت شناخته شده است.

    اصطلاحات
    «تنفیذ» و «نصب» رییس جمهوری هم البته در قانون اساسی نیامده اما احتمالا
    برای آن که نزد مخالفان رای اکثریت شبهه پدید نیاید، هم امام خمینی و هم
    آیت الله خامنه ای در احکام رییسان جمهوری اسلامی این تعابیر را به کار می
    برند. (در قانون اساسی واژه « امضا» آمده است).

    توجه جناب مصباح را
    می توان به این نکته هم معطوف کرد که خود رهبری نیز در مجلس خبرگان با
    مکانیسم اکثریت آرای اعضای مجلس خبرگان انتخاب می شود. هم چنان که در 15
    خرداد 1368 که پس از درگذشت رهبر فقید انقلاب مجلس خبرگان جلسه تشکیل داد
    74 نماینده حاضر بودند و 60 نفر به آیت الله خامنه ای و 13 نفر نیز به آیت
    الله گلپایگانی رأی دادند.

    در هیچ روایتی نیز به « تفکیک قوا» اشاره
    نشده است اما اکنون بر تفکیک قوا تأکید می شود. موضع آیت الله مصباح در
    قبال تفکیک قوا البته یکسان نبوده و در گذر زمان 180 درجه تغییر کرده چنان
    که در دهه 60 موضع پیش روانه ای داشت و می گفت:

    «جامعه ای که
    پیامبر اسلام در آن هر سه منصب را داشت یا کسانی را به هر سه منصوب می
    فرمود جامعه ای بسیار کوچک و ساده و قابل مهار و نظارت بود و با جامعه ای
    های بسیار پیچیده و پر مشکل امروزین قابل قیاس نیست. بگذریم از ویژگی های
    شخص پیامبر و احترام و تسلیم بی مانندی که مردم در برابر وی داشتند. در
    چنین اوضاع و احوالی تفکیک قوا این فایده بزرگ را دارد که جلوی بسیاری از
    ظلم ها و جورها و فساد ها و خودسری ها را می گیرد.» – [ حقوق و سیاست در
    قرآن، صفحه 56]

    چند سال بعد اما آقای مصباح نظر خود را تغییر داد و
    گفت: « در نخستین جامعه اسلامی پیامبر گرامی اسلام شخصا ریاست هر سه قوه را
    بر عهده داشت. در این زمان هم که امام معصوم غایب است مبانی فقهی ما اقتضا
    دارد که ریاست هر سه قوه با  ولی فقیه باشد.»- [ حکومت اسلامی و ولایت
    فقیه، صفحه 54]

    هیچ کدام از اینها در روایات نیامده و قرار هم نیست
    بیاید. کما این که شرع ازدواج دختر زیر 15 سال را منع نکرده اما در جمهوری
    اسلامی شناسنامه دختران تا 15 سالگی صفحه ازدواج ندارد.

    از این مثال
    ها فراوان است و اگر بنا به صرف روایت باشد می توان پرسید: در کدام روایت
    برده داری لغو شده و آیا می توان در زندگی های امروزی هم کنیز داشت؟

    پس
    تنها « رأی اکثریت» نیست که با مبانی سنتی سازگار نیست و اساسا هنر امام
    خمینی در جریان انقلاب و تاسیس جمهوری اسلامی این بود که این مضامین را به
    هم آمیخت: جمهوریت را با اسلام، قانون را با شرع و بعد مصلحت، احکام ثانویه
    در کنار احکام اولیه و موارد متعدد دیگر از این دست.

    به جای تطویل و
    تفصیل بیشتر بگذارید از آیت الله مصباح یزدی بپرسیم: شما قانون اساسی را
    قبول دارید یا نه؟ اگر نه، همین را به صراحت بگویید…

    سریع‌ترین خودروی الکتریکی جهان(+عکس)
    ازدواج مخفیانه بازیگر زن مشهور در استرالیا(+عکس)
    اسب‌سواری مهتاب کرامتی (+عکس)
    یک اصلاح طلب:بابک زنجانی اگرپولی هم داده باشد،به رقیب ما داده
    زنفون ۳ زوم؛ گوشی اختصاصی ایسوس برای سلفی بازها(+عکس)
    لطفا برای دیدن خبرهای بیشتر وبسایت خانواده ایرانی اینجا کلیک کنید

    لطفا برای دریافت جدیدترین خبرها ، عکس و گزارشها به کانال خانواده ایرانی در تلگرام بپیوندید.

    http://khanevadeirani.ir/fa/news/65444/آقای-مصباح‌یزدی-قانون-اساسی-را-قبول-دارید-یا-نه

    کلمات کلیدی : آقای آمده آیت اساسی» است اسلامی الله اما برده برند بگوییم بیاید تازه خرداد خمینی دکتر شخص شریعتمداری شود ظلم فرمود فقیه، قانون قبال قبول قرآن، مصباح معلوم مکانیسم می نماینده های هم پرسی» پیامبر چنین که گفت (+عکس) (, (در ) )«هیچ )خانواده )در )لطفا )کلیک , [ ]هیچ ]چند « «اطاعت» «تنفیذ» «جامعه «جمهوریت» «رفراندوم» «روایتی «شورای «قانون «قانون» «نصب» «همه ، آرای آقای آقایمصباح‌یزدیقانوناساسیراقبولداریدیانهآقایمصباح‌یزدیقانوناساسیراقبولداریدیانه آمده آمیخت آن آیا آیت احترام احتمالا احوالی احکام اختصاصی اخیر اداره از از ازدواج اساسا اساسی اسب‌سواری است است است)توجه است؟ استاصطلاحات استرالیا(+عکس) اسلام اسلام، اسلامی اسلامی» اشاره اصل اصلاح اصول اطاعت اطاعتش اعضای اقتضا البته الله الکتریکی اما امام امروزی امروزین امضا» امور انتخاب انقلاب او اوضاع اولیه اکثریت اکثریت» اکنون اگر اگرپولی ای ایرانی ایسوس ایشان ایمالبته این اینجا اینها با باره بارها بازنگری بازها(+عکس) بازیگر باشد باشد» باشد،به بر برابر برای برخی برگزار بزرگ بسیار بسیاری بعد بنا بنابراین به بود بودند بپرسیم بپیوندید بگذارید بگذریم بگوید بگویید بی بیشتر تأکید تا تازه تاسیس تبعیت ترین تسلیم تشکیل تصویب تطویل تعابیر تغییر تفصیل تفکیک تقلید تلگرام تنها تهیه توان ثانویه جامعه جانب جانبِ جای جدیدترین جریان جلسه جلوی جمهوری جمهوریت جناب جنابِ جهان(+عکس) جورها حاضر حال حالی حسینعلی حقوق حکومت خاص خاطر خامنه خانواده خبرها خبرهای خبرگان خمینی خود خود خودروی خودسری داد دادنددر داده دارد دارندآیا داری دارید داریم داریم؟ داریم؟نام داشت داشت؟پس داشتند داند دانستند دختر دختران در درباره درجه درسال درگذشت دریافت دستبه دنیای دهه دوران دیدن دیگر رأی را را رای رسمیت رفراندوم رقیب رهبر رهبری روانه روایات روایت روایتی روحانی ریاست رییس رییسان زبان زمان زن زنجانی زندگی زنفون زوم؛ زیر زیرا ساختار ساده سازگار سال سالگی سخن سرکار سریع‌ترین سلفی سنتی سه سیاست سیاسی سید شاه شبهه شخصا شد شده شرع شرعی شرکت شرکت شما شناخته شناسنامه شنیده شود شود» شورای صحبت صراحت صرف صفحه صورتی طلببابک طی عادی عمومی عهده عکس عین غایب غیر غیر فایده فراوان فردی فساد فقهی فقید فقیه قابل قانون قرار قوا قوا» قوانین قوه قیاس لزوم لغو ما مانند مانندی مبانی متعدد مثال مجلس مجلس، محمدرضا مخالفان مختلف مخفیانه مدرن مراجع مربوط مرحوم مردم مشخصی مشهور مشکل مصباح مصدق مصلحت، مضامین مطرح معصوم معطوف مفصل منتظری منصب منصوب منع مهار مهتاب موارد موضع موضوع موضوعی مکانیسم مگر می می‌توان نادرست نامه نبود نبوده نخستین ندارداز نداریم نداریم» نداریم؟در نزد نشده نظارت نظر نفر نماینده نمی نه، نه؟ نکته نکردند نکرده نگاه نیامده نیاید، نیز نیز نیست ها های هر هم همه همین هنر هیچ و و واجب واجد واژه وبسایت ولایت ولی وی ویژگی پدید پر پرسی پرسید پس پیامبر پیش پیشامدرن پیچیده چرا چنان کار کاظم کانال کدام کرامتی کرد کردند کرده کسانی کسی کما کنار کند کند، کنداگر کنند کنید کنیز که کوچک گذاشت»؟بله، گذاشتنددر گذر گرامی گزارشها گزاره گفت گلپایگانی گوشی گیرد» یا یادآوری یزدی یهودی یک یکسان

     

    

    دیدنی های تلگرام و اینستاگرام

    سنگ بینی

    قرص ضد استرس

    خشکی واژن

    فواید خوردن آبلیمو به همراه چای

  • خانواده
  •  

    در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :